Zanim dowiesz się jakie działania możesz podjąć, by komunikować się z klientami przez internet, to wyobraź sobie, że chcesz skorzystać np. z usługi masażu. Gdzie zaczniesz szukać informacji o dobrym masażyście? Gdzie przeczytasz opinie o gabinecie masażu? W telegazecie? W gazecie drukowanej? A może by tak pochodzić cały dzień po firmach i wypytać kolejno usługodawców o ich umiejętności, by następnie po całym dniu poszukiwań podjąć decyzję, z czyich usług warto skorzystać?

Brzmi jak abstrakcja prawda?

To oczywiste, że informacji o firmach szukamy teraz w internecie, bo to szybkie łatwe i bezpłatne. Statystyki są niezaprzeczalne.

Jak to było, gdy internetu nie było?

Reklama, która królowała w momencie, kiedy w Polsce internet nie istniał, raczkował, a potem zdobywał na popularności, nazywana jest w dzisiejszych czasach tradycyjną. Szkopuł w tym, że nowe pokolenia nie są zbyt tradycyjne, mają inne przyzwyczajenia, dużo czasu spędzają przed komputerami, przyzwyczajeni są do szybkiego wyszukiwania opinii i informacji w internecie. To właśnie przed ekranem monitora 90% konsumentów podejmuje dziś decyzję o skorzystaniu z oferty jakiejkolwiek firmy.

W jaki sposób dotrzeć do tych wszystkich osób?

Przede wszystkim nie do wszystkich. Pomyśl, jakie jest prawdopodobieństwo skorzystania z usług psiego fryzjera przez osobę, która nie ma psa? Czy uważasz, że docieranie z reklamą myjni samochodowej do osób, które nie mają samochodu nie jest marnotrawieniem pieniędzy?

Jedną z ważniejszych rzeczy w biznesie jest dotarcie do idealnego klienta dla własnej firmy. Dzięki temu zaoszczędzimy mnóstwo pieniędzy i nie zniechęcimy się brakiem rezultatów. W tej kwestii warto przeczytać artykuł Pawła Tkaczyka pt:”Persona – Narzędzie budowania marki„.

Dlaczego określenie profilu klienta jest tak ważne? Bo  inaczej piszemy do osób uczących się w wieku 16-18 lat, a inaczej do prezesów firm. Jeżeli uważasz, że możesz zrobić przekaz uniwersalny, to spróbuj. Ewentualnie rozczarujesz się, bo rezultaty będą mizerne w stosunku do tego przekazu, który będzie konkretnie stargetowany.

Jeżeli już wiemy kto jest naszym idealnym klientem możemy zacząć dłubać przy promocji swojej działalności w internecie.

Oto kilka podstawowych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów:

1. Własna strona www

psycholog dzieciecy

Przykładowa strona internetowa

Absolutna konieczność. Wyobraź sobie, że szukasz wspomnianego na początku gabinetu masażu. Takiego, który spełni Twoje oczekiwania. Wyszukujesz w internecie i trafiasz na 2 gabinety w Twoim mieście lub Twojej okolicy. Do jednego z nich podany jest wyłącznie adres i numer telefonu, ale za to drugi ma własną stronę internetową, na której opisane są techniki masażu, opinie klientów, a nawet możesz przejrzeć zdjęcia wnętrza profesjonalnego gabinetu. Która firma bardziej przykłuje Twoją uwagę?

 

Sam numer telefonu i adres w żaden sposób nie przekonują do skorzystania z usług, a więc strona internetowa to absolutne minimum. Warto przeczytać jakie dodatkowe korzyści płyną z jej posiadania klikając TUTAJ.

Jeszcze więcej na temat zasadności posiadania firmowej strony www możesz dowiedzieć się z artykułu pt: „Firmowa strona WWW. Czy warto ją posiadać?„.

2. Firmowy blog

Przykładowy blog

Przykładowy blog

Jako, że wyżej wspomniana strona, to swojego rodzaju wizytówka, która jest statyczna ( nie pojawiają się na niej systematycznie nowe treści ) tak BLOG jest czymś, co żyje i kwitnie. To narzędzie docierania do szerokiego grona potencjalnych klientów. To kolejny krok w promocji profesjonalnej firmy.

Jeżeli masz już stronę internetową i chcesz rozwijać się szybciej, wyprzedzać konkurencję, to idealnym rozwiązaniem jest firmowy blog, na którym będą publikowane wartościowe dla Twojej grupy odbiorców treści. Jeżeli prowadzisz gabinet kosmetologiczny mogą to być porady związane z urodą, a także wszelkie artykuły powiązane tematycznie z branżą kosmetologiczną.

Systematycznie publikowane, wysokiej jakości treści, skutecznie pozycjonują się w wyszukiwace Google. To między innymi stąd trafią do Ciebie potencjalni klienci.

Blog warto umieścić jako jedną z zakładek swojej firmowej strony internetowej. Dzięki temu każdy, kto przeczyta artykuł na blogu przy okazji przejrzy inne zakładki, w których znajduje się między innymi oferta.

3. Media społecznościowe

media społecznościowePrzez jednych właścicieli firm niedoceniane przed drugich uwielbiane. Niedoceniane przez tych, którzy nie korzystali i nie wiedzą jak z nich korzystać. Uwielbiane przez tych, którzy się umieją i regularnie korzystają pozyskując wielu klientów, budując świadomość marki w całym kraju lub tylko w swoim regionie.

Kojarzysz określenie „poczta pantoflowa” albo „plotka”? Media społecznościowe takie jak Facebook, czy Google+ to takie miejsce do plotkowania, miejsce do dzielenia się tym, co nas zainteresuje. Dla przykładu każdy użytkownik Facebooka średnio posiada około 200 znajomych. Jeżeli takiemu statystycznemu użytkownikowi Facebooka spodoba się to, co opublikowaliśmy i udostępni tą treść, to docieramy do wielu jego znajomych.

Dlaczego to działa?

To swojego rodzaju rekomendacja. Jeżeli coś polubiliśmy, udostępniliśmy, jest to sygnałem dla naszych znajomych, że warto się tym zainteresować. To nowoczesna forma poczty pantoflowej, bo niestety coraz więcej osób woli pisać ze sobą przez internet, niż rozmawiać w cztery oczy. Jeżeli liczysz więc na młode pokolenia i nie chcesz promować się w internecie, to sukces będzie trudno osiągalny.

4. Fora dyskusyjne

Jak sama nazwa wskazuje na forach dyskusyjnych się dyskutuje. Dzięki temu, że rozmawiamy z innymi zaznaczamy swoją obecność. Dzięki temu, że pomagamy innym swoją wiedzą, budujemy reputację. Czym więcej wartościowej treści, tym lepiej jesteśmy spostrzegani, a osoby zainteresowane kierujemy np. na naszą stronę internetową poprzez link umieszczony w profilu lub w stopce każdej opublikowanej treści.

Warto zaznaczyć, że pisanie byle gdzie nie przyniesie rezultatu. Piszemy zawsze tam, gdzie są osoby najszybciej skłonne skorzystać z oferty. To, jakie są to miejsca zależy od grupy docelowej Twojej firmy. Jeżeli jesteś właścicielem sklepu z zabawkami, to logicznym wydaje się komunikowanie z rodzicami np. poprzez fora dla „świeżo upieczonych mam”.

5. Buzz marketing

marketing szeptanyTa forma promocji potocznie nosi nazwę „Marketing Szeptany”. Buzz Marketing to nic innego jak stwarzanie takich sytuacji w różnych miejscach w internecie, by klienci zaczęli mówić o usługach, które oferuje firma prowadząca tą formę promocji. Nie od dziś wiadomo, że największą siłą są opinie innych klientów, którzy skorzystali już z usług danej firmy. Ta forma marketingu daje szansę wypowiedzenia się i wyrażenia opinii o usługach.

Brak jakichkolwiek działań promocyjnych w internecie, nie przeszkadza klientom w prowadzeniu dyskusji na temat firmy, z której usług skorzystali. Takie dyskusje są na porządku dziennym. Internauci wymieniają się opiniami, spostrzeżeniami, polecają lub najczęściej ostrzegają innych przed skorzystaniem z oferty którejś z firm. To kolejny powód, dla którego warto prowadzić Buzz Marketing i być zawsze na bieżąco z tym, co mówią o nas w internecie. Pozwala to na odpowiednio szybkie reagowanie.

Ostatnio mieliśmy przyjemność poznać zdesperowanego właściciela firmy, który bankrutuje w głównej mierze przez negatywne opinie krążące na lokalnych serwisach internetowych. Brak reakcji na tego typu psujące reputację komentarze może być tragiczny w skutkach. Warto wiedzieć, że nie zawsze wina leży po stronie słabej jakości usług. Ludzie najchętniej piszą negatywne opinie, a Ci którzy są zadowoleni lubią ten fakt przemilczeć.

Wszystkie opisane wyżej formy promocji wymagają określenia tego, kto najchętniej kupi to, co mamy do zaoferowania. Jeżeli wydaje się Tobie teraz, że jest to trudne, to w momencie, gdy określisz profil klienta wszystko powinno się rozjaśnić. Pamiętaj o jednym, wytrwałość i cierpliwość będzie Twoim największym sprzymierzeńcem. Efekty nie przyjdą natychmiastowo, ale za to będą stabilne i trwałe, a efekt kuli śniegowej stanie się coraz bardziej realny.